Externe inhuur BUCH-gemeenten
Hoe wordt binnen de BUCH gemeenten omgegaan met inhuur van externen; draagt de inzet van
externen bij aan een rechtmatige, doelmatige en doeltreffende uitvoering en blijft deze binnen
eventueel door de gemeenteraden geformuleerde kaders? Dat zijn de centrale vragen in dit onderzoek.
De periode 2015-2018 is daarbij als onderzoeksperiode gehanteerd. Die opdracht sluit de bijzonderheid
in dat zowel de laatste twee jaren vóór, als de eerste twee jaren ná de oprichting van de
Werkorganisatie BUCH object van onderzoek waren.
Ter beantwoording van de onderzoeksvraag is allereerst gekeken naar de vraag welk beleid de
afzonderlijke gemeenten en de Werkorganisatie BUCH voeren op het gebied van de inhuur van
externen. Uit deze analyse volgt dat de Werkorganisatie BUCH beschikt over een beleidskader. Inhuur
van externen, ook voor de afzonderlijke gemeenten, loopt in ieder geval vanaf 2017 via dit beleid. Ten
aanzien van de inhuur van externen zijn geen doelstellingen aangetroffen of specifieke targets gesteld
door de gemeenteraden. Er is bij de Werkorganisatie BUCH voorts geen integraal personeelsbeleid
aangetroffen waarin de inhuur van externen is ingebed. Op onderdelen zijn er wel procesbeschrijvingen.
Deze zijn helder en wijzen duidelijke taken toe aan de teammanager, de controller en HR-adviseur. In de
procesafspraken is verder opgenomen waar de opdrachtverlening en de aanbestedingsdossiers aan
moet voldoen.
Centrale onderzoeksvraag
Rekenkamerrapport
Rekenkamer(commissie) | Rekenkamer de Buch |
Provincie(s) | Noord-Holland |
Onderzoek door | Rekenkamer zelf |