Eenvoudig hulp of antwoorden krijgen, onderzoek naar dienstverlening
Wat doet de gemeente Almere om toegankelijk te zijn voor alle inwoners? Ook degene die moeite hebben met informatie vinden, lezen en begrijpen? En hebben die inspanningen effect? Daar heeft de Rekenkamer Almere onderzoek naar gedaan. Voor dit onderzoek is gekeken naar plannen en ambities van de gemeente op het gebied van de dienstverlening en dan vooral de toegankelijkheid daarvan. Ook zijn ervaringen in kaart gebracht van inwoners die moeite hebben met informatie vinden, lezen en begrijpen.
De gemeente Almere heeft hoge ambities en zet de inwoner centraal. De gemeente heeft wel heel veel ambities, daardoor wordt niet duidelijk wat echt belangrijk is. De gemeente wil dat haar diensten toegankelijk, begrijpelijk en bruikbaar zijn voor iedereen. Het is alleen niet duidelijk hoe dat er in de praktijk precies uitziet en wat het mag kosten.
De gemeente Almere wil de dienstverlening verbeteren door te leren van inwonerservaringen. Die aanpak is effectief. De gemeente kan daarbij gerichter gebruik maken van de kennis van (vrijwilligers)organisaties.
Op grond van de ervaringen van inwoners doet de Rekenkamer een aantal aanbevelingen.
Centrale onderzoeksvraag
Is de dienstverlening van de gemeente Almere persoonlijk, proactief en toegankelijk voor mensen die moeite hebben met informatie vinden, lezen en begrijpen?
Rekenkamerrapport
Rekenkamer(commissie) | Rekenkamer Almere |
Provincie(s) | Flevoland |
Ingestuurd door | Linda Baan |
Onderzoek door | Rekenkamer zelf |