Rekenkameronderzoek Evaluatie beleid en uitvoering schuldhulpverlening en armoed
De gemeente Etten-Leur heeft samen met De6-gemeenten een gemeenschappelijk beleidskader ontwikkeld voor armoede en schulden. Dit beleidskader is uitgewerkt naar doelen en acties, maar niet naar indicatoren om de voortgang in kaart te kunnen brengen. De gemeente Etten-Leur heeft het beleidskader niet vertaald naar een eigen beleid.
Aanbevelingen:
1. Ontwikkel op basis van het beleidskader van De6-gemeenten voor de nieuwe beleidsperiode ook eigen gemeentelijke toetsbare en navolgbare doelstellingen met indicatoren. Doe dit voor zowel het armoedebeleid als het schuldhulpverleningsbeleid en koppel dit aan uitvoeringsplannen.
a. Vertaal de doelstellingen naar de indicatoren (effect- en resultaatgericht) waarmee de voortgang van het gemeenschappelijke en het gemeentelijke beleid is te toetsen. Besteed daarbij naast output ook aandacht aan outcome.
b. Zet deze doelstellingen en de te behalen resultaten op basis van indicatoren dan ook centraal in de verantwoording naar de gemeenteraad. Op dat moment kan er ook acti
Centrale onderzoeksvraag
Biedt de inhoud van de nota “Integraal Armoede- en Schuldenbeleid” voldoende kader voor een doelmatige en doeltreffende aanpak van genoemde problemen en heeft de uitvoering van daaruit resulterend beleid tot op heden daadwerkelijk geleid tot meer maatschappelijke participatie en een beperking van maatschappelijke gevolgen van armoede en schulden.
Is de schuldhulpverlening adequaat georganiseerd en wordt deze doelmatig en doeltreffend uitgevoerd?
Rekenkamerrapport
Rekenkamer(commissie) | Rekenkamer West-Brabant |
Provincie(s) | Noord-Brabant |
Ingestuurd door | Coen Nuijten |
Onderzoek door | Rekenkamer i.s.m. extern onderzoeksbureau(s) |
Onderzoeksbureau | Partners+Pröpper |