Toegankelijkheid van de gemeentelijke dienstverlening – Hilversum (2025)
In de periode maart 2024 tot en met december 2024 heeft de Rekenkamer Hilversum onderzoek gedaan naar de toegankelijkheid van de dienstverlening van de gemeente Hilversum. De Rekenkamer heeft zich gericht op de toegankelijkheid van de dienstverlening voor alle inwoners, met én zonder enige vorm van beperking. Daarbij zijn alle kanalen, digitaal, fysiek en telefonisch, onder de loep genomen.
De Rekenkamer heeft hiervoor verschillende (micro-)interviews afgenomen en een interactieve sessie met raadsleden gehouden. Er zijn mystery guests ingezet en de publiekslocaties zijn geschouwd op fysieke toegankelijkheid. De toegankelijkheid van schriftelijke en digitale middelen is beoordeeld aan de hand van een quick scan.
De Rekenkamer Hilversum concludeert dat de gemeente al veel aandacht besteedt aan het thema toegankelijkheid van de dienstverlening, maar dat er wel behoefte is aan een integrale en structurele aanpak. De Rekenkamer beveelt aan om de visie op dienstverlening breed onder de aandacht te brengen binnen de organisatie, de doelstellingen te concretiseren en om domein- en teamoverstijgende samenwerking te stimuleren. Ook is een aantal concrete verbeteringen te realiseren die de fysieke en digitale toegankelijkheid van de dienstverlening direct vergroten. Alle aanbevelingen zijn door college en raad positief ontvangen en overgenomen.
Wat de Rekenkamer zelf heeft geleerd over het toegankelijk maken van online documenten is gedeeld in een infographic.
Centrale onderzoeksvraag
De Rekenkamer Hilversum vroeg zich af:
Hoe toegankelijk is de dienstverlening van de gemeente Hilversum voor haar inwoners?
De centrale onderzoeksvraag is onderverdeeld in 8 deelvragen die in het eindrapport terug te vinden zijn.
Rekenkamerrapport
Rekenkamer(commissie) | Rekenkamer Hilversum |
Provincie(s) | Noord-Holland |
Ingestuurd door | Eva de Spa |
Onderzoek door | Rekenkamer i.s.m. extern onderzoeksbureau(s) |