Skip to main content

Vertrouwenspersonen voor rekenkamers

Vereniging van Rekenkamers

Achtergrond

Een werkgever moet zorgen voor een veilige werkomgeving en (op grond van de Arbowet) beleid voeren ter voorkoming dan wel beperking van de psychosociale arbeidsbelasting. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon is een goede manier om invulling te geven aan deze verplichting . Medewerkers van rekenkamers (secretarissen, onderzoekers, etc.) zijn over het algemeen formeel in dienst van een gemeente, provincie of waterschap. Zij kunnen daardoor terecht bij de vertrouwenspersonen van die werkgever, voor zowel problemen met de psychosociale arbeidsbelasting (waaronder ongewenste omgangsvormen) als (al of niet vermeende) schending van integriteit.

Maar rekenkamers zijn bijzondere organisaties

De leden van rekenkamers zijn benoemd en daardoor zijn zij geen medewerkers waarvoor B&W/GS/DB verantwoordelijkheid dragen. Wat betekent dit voor meldingen/klachten over een bestuurslid respectievelijk ambtelijke collega/leidinggevende? Veel bestaande meld- en klachtenprocedures hebben geen aandacht voor de aparte positie die rekenkamers hebben. Dit heeft het risico in zich dat klachten en meldingen escaleren of juist blijven liggen.

VvR-vertrouwenspersonen

Ter aanvulling op bestaande regelingen heeft het bestuur van de VvR daarom besloten eigen vertrouwenspersonen aan te stellen voor de leden. Drie (bestuurs)leden zijn inmiddels gecertificeerde vertrouwenspersonen.

Voor wie

Alle betrokkenen van rekenkamers die lid zijn van de VvR: rekenkamer(college)leden, secretarissen, directeuren, onderzoekers, ondersteuners. 

Formele rollen vertrouwenspersoon

  • Opvangen en begeleiden van de melder en
  • Voorlichting, informeren en inspireren van de organisatie en
  • Gevraagd en ongevraagd advies geven aan de organisatie.

Wat kunt u verwachten van de VvR-vertrouwenspersonen?

  1. Voorlichting en advies over bestaande klacht- en meldprocedures. NB. Inventariseer tijdig (= voordat zich wrijvingen voordoen!) welke regelingen er zijn en of die rekening houden met de bijzondere positie en het bijzondere karakter van de rekenkamer.
  2. Bespreken klachten over ongewenste omgangsvormen (pesten, agressie & geweld, discriminatie en (seksuele) intimidatie).
  3. Gesprekken over (meldingen van) integriteitsschending.

Waarvoor kunt u niet terecht bij de VvR-vertrouwenspersonen?

  • Oplossen van het probleem. Vertrouwenspersonen luisteren en denken actief mee, maar zij zijn geen bemiddelaar of probleemoplossers. De taskforce sterke rekenkamers kan hier wel bij ondersteunen. 
  • Arbeidsconflicten of klachten over werkdruk horen niet bij de vertrouwenspersoon. NB. De VvR-vertrouwenspersonen kunnen hier wel een klankbordfunctie voor u vervullen. 

Samenhang met Taskforce Sterke Rekenkamers

Vanuit de VvR hebben we ook een Taskforce Sterke Rekenkamers. Dit is een groep ervaren rekenkamerleden die ook andere rollen, zoals raadslid, griffier en wethouder, gehad hebben die rekenkamers kunnen ondersteunen wanneer iets niet loopt zoals gewenst. Je kunt hierbij denken aan de relatie tussen rekenkamer en volksvertegenwoordiger, bestuurder, griffie of ambtelijke organisatie. Ook kun je denken aan de relatie binnen de rekenkamer of met het onderzoeksbureau. Daarnaast kan de taskforce meedenken als een onderzoek(sopzet) niet goed uit de verf wil komen, de impact van de rekenkamer tegenvalt of de rekenkamer met andere uitdagingen worstelt. De taskforce is voor en door rekenkamers, collegiale ondersteuning zonder oordeel. Je kunt voor een gesprek met de taskforce contact opnemen met lies.van.aelst@rekenkamers.nl.