Skip to main content

Quick scan implementatie Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer

Datum van publicatie: 2025-07-03

De Wmebv regelt dat burgers en bedrijven hun zaken die ze met de overheid moeten doen, digitaal kunnen afhandelen. Zij krijgen daarmee het recht om officiële berichten, zoals aanvragen voor vergunningen en bezwaarschriften, elektronisch aan het bestuursorgaan te zenden. Het doel van de quick scan is om de belangrijkste sterke punten, knelpunten en aandachtspunten bij de implementatie zichtbaar te maken. De hoofdvraag in de quick scan luidt: ‘Ligt Montferland op koers zodat inwoners en bedrijven vanaf 1 januari 2026 formele procedures digitaal kunnen afhandelen? De conclusie is dat gemeente Montferland de implementatie van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer niet tijdig zal afronden vóór 1 januari 2026, tenzij het bewustzijn over de impact van de wet snel breder wordt verankerd in de organisatie en de juiste stappen op korte termijn worden gezet. De implementatie bevindt zich nog in de oriënterende fase. Er wordt nog niet aan alle wettelijke eisen voldaan en concrete plannen en tussenstappen ontbreken. Wel heeft Montferland in het verleden een voorsprong opgebouwd op het gebied van digitale dienstverlening: een groot deel van de diensten is al digitaal beschikbaar. Daarmee is de digitale basis aanwezig en laat de gemeente zien digitale dienstverlening te hebben omarmd. De stappen die nog gezet moeten worden bevinden zich op drie terreinen: organisatie, techniek en communicatie & bewustwording.

Centrale onderzoeksvraag

De hoofdvraag in de quick scan luidt: ‘Ligt Montferland op koers zodat inwoners en bedrijven vanaf 1 januari 2026 formele procedures digitaal kunnen afhandelen?

Rekenkamerrapport

Rekenkamer(commissie)
Rekenkamer Montferland
Provincie(s)
Gelderland
Ingestuurd door
Anouk Heering
Onderzoek door
Rekenkamer zelf