Skip to main content

Citymarketing Leiden

Datum van publicatie: 2025-07-21

Conclusie: citymarketing is bij Leiden&Partners (L&P) in goede handen. L&P staat bewust op afstand van gemeentebestuur en -politiek en is verantwoordelijk voor citymarketing. Het doel van citymarketing is om het imago van Leiden nationaal en internationaal te versterken. L&P ontvangt op dit moment 70% van de door hotels geïnde toeristenbelasting van de gemeente. Hierbij zorgt ze voor publiekscampagnes, de VVV-brandstore en hulp bij het organiseren van congressen.
Eind 2025 bespreekt de raad hoe in de komende jaren wordt omgegaan met de toeristenbelasting. Om de raad bij deze voorbereiding te ondersteunen, heeft de Rekenkamer onderzocht hoe de organisatie rond citymarketing, de laatste jaren heeft gefunctioneerd en wat het de stad heeft opgeleverd.
We concluderen dat citymarketing bij L&P in goede handen is. Er zijn ook verbeterpunten. Het college van B&W kan de raad beter ïnformeren over het gevoerde beleid van L&P en deresultaten. Hoewel we zien dat Leiden vorderingen maakt, kan de kosten-batenanalyse van het toerismebeleid beter.
Het onderzoek laat zien dat de door binnenstadsbewoners ervaren overlast niet het directe gevolg is van de activiteiten van L&P in relatie tot citymarketing. De overlast komt vaak door de aard en omvang van andere evenementen. Daar kan de gemeente zelf bij het afgeven van vergunningen invloed op uitoefenen.
We hopen dat de raad nu een volledig beeld heeft van citymarketing. En dat dit helpt bij het vaststellen van kaders voor de komende jaren.

Centrale onderzoeksvraag

Het doel van het onderzoek is om de effectiviteit van de ingezette middelen voor citymarketing te evalueren in relatie tot de gemeentelijke beleidsdoelen en de gewenste resultaten.

Rekenkamerrapport

Rekenkamer(commissie)
Rekenkamer Leiden & Leiderdorp
Provincie(s)
Zuid-Holland
Ingestuurd door
Esther Loozen
Onderzoek door
Rekenkamer i.s.m. extern onderzoeksbureau(s)