Onderzoek naar de doorwerking van rekenkameronderzoek
De gemeentelijke rekenkamers hebben zich de afgelopen jaren een vaste en gewaardeerde
plek verworven in zowel de beleidsontwikkeling van de gemeente als in uiteraard het
instrumentarium van de gemeenteraden. Kritische reflectie is dan op een gegeven moment
op z’n plaats: doen we de goede dingen en doen we de dingen goed?
De Rekenkamercommissie Ridderkerk (RKC) heeft zichzelf die vragen gesteld in 2022. In
hoeverre leiden de onderzoeken van de RKC tot (de beoogde) verbeteringen? Hoe is
opvolging en bewaking van de raadsbesluiten binnen de ambtelijke organisatie geborgd en
welke lessen zijn te trekken voor het realiseren van doorwerking van rekenkameronderzoek?
De commissie wilde in een kort ‘doorwerkingsonderzoek’ inzicht verwerven in de mate
waarin de RKC bijdraagt aan de kaderstellende en controlerende rol van de gemeenteraad
en op welke punten die bijdrage is te versterken.
De RKC heeft bureau Blaauwberg, in samenwerking met I&O Research, gevraagd dit
onderzoek uit te voeren. Het onderzoek bestaat uit twee delen:
1. Een ‘quickscan’ op de doorwerking van de negen rekenkamerrapporten gepubliceerd
tussen 2016 en 2021
2. Een algemene reflectie op de informatiepositie van de gemeenteraad en de bijdrage van
de RKC aan die positie.
Centrale onderzoeksvraag
Rekenkamerrapport
Rekenkamer(commissie) | Rekenkamer Ridderkerk |
Provincie(s) | Zuid-Holland |
Onderzoek door | Rekenkamer zelf |