Skip to main content

Opvolging aanbevelingen Rekenkamer Amsterdam

Datum van publicatie: 2025-10-29

Bij ieder onderzoek doet de rekenkamer aanbevelingen over hoe de gemeente zaken kan verbeteren. Het college van burgemeester en wethouders moet de gemeenteraad vertellen wat het met deze aanbevelingen doet. Dat is het college wettelijk verplicht. Maar Amsterdamse raadsleden krijgen hierover te weinig informatie van het college. Hierdoor hebben de raadsleden geen compleet beeld van de werkzaamheden en het resultaat. Het college heeft kort geleden beloofd om de raad beter te informeren.

In het onderzoek concludeert de rekenkamer dat het college beperkt transparant is over de opvolging van aanbevelingen, met als gevolg dat raadsleden een samenhangend beeld van de opvolging van rekenkameraanbevelingen missen. Positief is dat het college de verantwoording over de opvolging zorgvuldiger wil maken.

De rekenkamer adviseert het college om:

1. Ervoor te zorgen dat de raad volledige plannen van aanpak tijdig ontvangt;
2. De aanpak zo nodig bij te stellen en de raad daarover te informeren;
3. Te sturen op de uitvoering van aanbevelingen;
4. De informatiewaarde van het jaarlijks overzicht te vergroten;
5. Duidelijk te zijn over de ‘afgedane’ aanbevelingen.

En raadt raadsleden aan om scherp te zijn op de uitvoering van de aanbevelingen en hier druk op te houden. Daarvoor adviseert ze om de toezeggingen van het college over de aanbevelingen op de agenda van de gemeenteraad te zetten.

Centrale onderzoeksvraag

In hoeverre is het college transparant over de opvolging van aanbevelingen en de factoren die de uitvoering daarvan beïnvloeden?

Rekenkamerrapport

Rekenkamer(commissie)
Rekenkamer Amsterdam-Zaanstad
Provincie(s)
Noord-Holland
Ingestuurd door
Léonie Klaver
Onderzoek door
Rekenkamer zelf