Toezicht en Handhaving in Vlaardingen
Toezicht en handhaving is een van de kerntaken van een gemeente. Daarom heeft de Rekenkamer Vlaardingen zich de volgende vraag gesteld: In welke mate is het toezichts- en handhavingsbeleid op het gebied van openbare orde en veiligheid in de gemeente Vlaardingen doelmatig en doeltreffend?
De Rekenkamer concludeert na onderzoek dat de gemeente de afgelopen jaren intensief heeft ingezet op verbetering van toezicht en handhaving door extra capaciteit en betere interne samenwerking. De beleidsprioriteiten zijn ook helder. Kantekening is wel dat de gemeente beperkt zicht heeft op de impact van het werk. Capaciteit is ook een blijvend een knelpunt: boa’s komen niet aan al hun taken toe. De samenwerking met externe partners verloopt goed, hoewel mogelijkheden tot informatiedeling soms beperkend zijn. De gemeenteraad vervult zowel kaderstellend als controlerend een actieve rol bij toezicht en handhaving. De Rekenkamer heeft samengevat de volgende aanbevelingen gedaan:
– Vraag het college om jaarlijkse navolgbare resultaatdoelstellingen per beleidsprioriteit;
– Richt het gesprek met het college in op basis van de voortgang van het Integraal Veiligheidsplan;
– Vraag het college te evalueren of verdere versterking van de handhavingsunit nodig is;
– Vraag het college om met samenwerkingspartners te verkennen of er mogelijkheden zijn om informatiedeling met samenwerkingspartners te verbeteren en sluit indien nodig extra samenwerkingsafspraken.
Centrale onderzoeksvraag
In welke mate is het toezichts- en handhavingsbeleid op het gebied van openbare orde en veiligheid in de gemeente Vlaardingen doelmatig en doeltreffend?
Rekenkamerrapport
Rekenkamer(commissie) | Rekenkamer Vlaardingen |
Provincie(s) | Zuid-Holland |
Ingestuurd door | Arco de Baat |
Onderzoek door | Rekenkamer zelf |