Skip to main content

Wordt u al geholpen? Onderzoek naar dienstverlening van de Gemeente Ede

Datum van publicatie: 2024-09-04

De Rekenkamer Ede heeft onderzocht hoe de dienstverlening van de gemeente naar inwoners functioneert. Dienstverlening is immers het visitekaartje van de gemeentelijke organisatie. Enerzijds moet de gemeente goed en gemakkelijk bereikbaar zijn voor iedereen. Anderzijds is aandacht nodig voor privacy en data veiligheid. Er wordt gewerkt aan een nieuwe visie op dienstverlening. Daarom is het nu een mooi moment voor een Rekenkameronderzoek. Dienstverlening krijgt een ruime voldoende van inwoners, wel willen inwoners graag meer inzicht in de status van hun vraag. In de nieuwe visie is het aan te raden om meer aandacht te hebben voor minder digitaal vaardigen, en doorwerking van (digitale) dienstverlening in andere beleidsvelden (zoals vergunningverlening en binnen het sociaal domein. Ook kan er gewerkt worden aan het verhogen van de reactiesnelheid bij contacten met de inhoudelijke medewerkers. De raad kan beter betrokken worden door monitoring op productniveau (bijv. paspoort, vergunning, vragen).

Centrale onderzoeksvraag

In hoeverre is het beleid van de gemeente Ede op het gebied van dienstverlening, en de uitvoering
daarvan, effectief?

Rekenkamerrapport

Rekenkamer(commissie)
Rekenkamer Ede
Provincie(s)
Gelderland
Ingestuurd door
Esther de Wit
Onderzoek door
Rekenkamer i.s.m. extern onderzoeksbureau(s)
Onderzoeksbureau
I&O Research