Wordt u al geholpen? Onderzoek naar dienstverlening van de Gemeente Ede
De Rekenkamer Ede heeft onderzocht hoe de dienstverlening van de gemeente naar inwoners functioneert. Dienstverlening is immers het visitekaartje van de gemeentelijke organisatie. Enerzijds moet de gemeente goed en gemakkelijk bereikbaar zijn voor iedereen. Anderzijds is aandacht nodig voor privacy en data veiligheid. Er wordt gewerkt aan een nieuwe visie op dienstverlening. Daarom is het nu een mooi moment voor een Rekenkameronderzoek. Dienstverlening krijgt een ruime voldoende van inwoners, wel willen inwoners graag meer inzicht in de status van hun vraag. In de nieuwe visie is het aan te raden om meer aandacht te hebben voor minder digitaal vaardigen, en doorwerking van (digitale) dienstverlening in andere beleidsvelden (zoals vergunningverlening en binnen het sociaal domein. Ook kan er gewerkt worden aan het verhogen van de reactiesnelheid bij contacten met de inhoudelijke medewerkers. De raad kan beter betrokken worden door monitoring op productniveau (bijv. paspoort, vergunning, vragen).
Centrale onderzoeksvraag
In hoeverre is het beleid van de gemeente Ede op het gebied van dienstverlening, en de uitvoering
daarvan, effectief?
Rekenkamerrapport
Rekenkamer(commissie) | Rekenkamer Ede |
Provincie(s) | Gelderland |
Ingestuurd door | Esther de Wit |
Onderzoek door | Rekenkamer i.s.m. extern onderzoeksbureau(s) |
Onderzoeksbureau | I&O Research |